„Złapiemy Psotnika - prawda czy fałsz?"
Różne źródła informacji mogą publikować różne wiadomości. Do nas należy ocena, któremu można wierzyć. Generalną zasadą, jakiej należy przestrzegać, jest ostrożność i krytycyzm w posługiwaniu się nimi.
Uczestnicy i uczestniczki naszych dzisiejszych zajęć:
- wiedzą, że w mediach można znaleźć informacje prawdziwe i fałszywe,
- rozumieją, że źródła dzielą się na wiarygodne i niewiarygodne,
- wiedzą z kim i w jaki sposób porozmawiać o wiarygodności źródła.
Dzieci wiedzą, że autorem każdej informacji jest człowiek a pomyłka może przecież zdarzyć się każdemu. Na szczęście mamy możliwość weryfikowania poprawności informacji w różnych źródłach. Pracując w grupach ustalono, że największym ich zaufaniem cieszą się informacje pozyskane z książek oraz te od nauczycieli.
W kolejnym zadaniu wspólnie zastanawiali się czy podane informacje są prawdziwe, czy fałszywe i z jakich źródeł mogą pochodzić. Najwięcej kłopotów sprawiła informacja o jeżu noszącym jabłko na kolcach - w końcu ilustracje w książkach i kolorowanki bardzo często przedstawiają jeża dźwigającego jabłko.