Program „Mistrzowie kodowania” - II edycja
Nasza szkoła została zakwalifikowana do II edycji ogólnopolskiego programu „Mistrzowie kodowania”.
Przy kwalifikacji do udziału w programie brano pod uwagę: zaangażowanie szkoły w realizację innych projektów edukacyjnych, a także inicjatyw pozalekcyjnych i działań wykraczających poza realizację podstawy programowej - na przestrzeni ostatnich 3 lat oraz wyposażenie w sprzęt umożliwiający nauczycielom zrealizowanie programu z grupą uczniów w systemie 1 komputer na 1 ucznia.
Program trwa od września 2014 r. i kończy się 31 czerwca 2015 r. Do programu zakwalifikowano 600 szkół z całej Polski. Wrzesień, październik i listopad to miesiące, w których odbywają się szkolenia dla nauczycieli (jest ich ponad 1200). W dniach 11-12.10.2014 dwóch nauczyciel z naszej szkoły brało udział w takim szkoleniu i są już przygotowani do prowadzenia zajęć z programowania. Zajęcia z uczniami rozpoczną się niebawem.
Twórcy projektu wymieniają 5 powodów, by uczyć dzieci programowania.
Nauka programowania daje dzieciom narzędzia pozwalające odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii.
Programowanie to trzeci język.
Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym dzieciom.
Dzieci trzeba oswajać z technologią.
Potrzebujemy więcej programistów.
Zachęcamy do zapoznania się z ulotką 5 Powodów, by uczyć dzieci programowania
Pierwsze kroki w Scratch’u
Uczniowie kl.6 poznają język programowania uczestnicząc w zajęciach pozalekcyjnych „Mistrz kodowania”. Postawili pierwsze kroki w środowisku Scratch - poznając polecenia i konstrukcje języka programowania oraz tworząc proste gry za pomocą skryptów układanych z gotowych bloków.
Uczestnicy zajęć stworzyli już prostą grę „Kot goni mysz”, w której kot chce złapać myszkę, a myszka jak najdłużej uciekać przed kotkiem. Zaprojektowali skrypt pozwalający przesuwać i obracać duszki (kot, myszka), sterować nimi za pomocą klawiatury oraz programując reakcje myszki na spotkanie z kotkiem (instrukcja warunkowa).
W projekcie „Kot w labiryncie” opracowali projekt prostej gry typu labirynt stosując instrukcję warunkową i instrukcję pętli. W skrypcie gry zaprogramowali kontrolowanie zachowania duszka na podstawie jego położenia, zmienili i edytowali tło sceny.
Zajęcia „Mistrz kodowania” pozwalają uczniom zdobyć umiejętności analityczne i rozwijać myślenie kreatywne. Uczestnicy mają okazję realizować własne projekty językiem programowania.