Tydzień z Myśleniem Krytycznym w SP 4
Pracę z rutynami myślenia krytycznego w naszej szkole podsumowaliśmy w tym roku szkolnym Tygodniem z Myśleniem Krytycznym, który odbył się od 14-18 czerwca. Podczas lekcji uczniowie pod okiem nauczycieli biorących udział w tym ogólnopolskim projekcie pracowali z rutynami myślenia krytycznego (co nie oznacza, że do tej pory tego nie robili), czyli z narzędziami, które uczą myślenia. Powszechnie uważa się, że myślenie krytyczne jest kompetencją nr 1 w XXI w. Jeśli chodzi o definicje myślenia krytycznego, nie ma jednej, oficjalnej definicji myślenia krytycznego – byłoby to sprzeczne z ideą myślenia krytycznego.
Na stronie internetowej https://mysleniekrytyczne.edu.pl/ znaleźć można trzy przykładowe definicje:
„Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów. (Michael Scriven)
Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy, na których się opiera, oraz dalszych wniosków, do których doprowadza. (John Dewey)
Myślenie krytyczne to postawa wyrażająca się w gotowości do rozpatrywania w przemyślany sposób problemów i przedmiotów, które wchodzą w zakres doświadczenia, znajomość logicznych metod rozumowania i dociekania, pewna wprawa w stosowaniu tych metod. Postawa krytycznego myślenia wymaga nieustającego wysiłku rewidowania każdego przekonania czy innej przypuszczalnej formy wiedzy w świetle dowodów ją wspierających
i dalszych konkluzji, do których ona prowadzi. (Edward Glaser).”
Dla uproszczenia i ujednolicenia pojęcia myślenia krytycznego Maciej Winiarek, specjalista myślenia krytycznego, który zajmuje się tym tematem od ponad 10 lat i szkoli naszych nauczycieli, przygotował mapę myśli z najczęściej pojawiających się postaw, które je tworzą:
Tydzień z Myśleniem Krytycznym w naszej szkole polegał na tym, że na drzwiach do gabinetów pojawiły się postawy myślenia krytycznego oraz nazwy rutyn myślenia krytycznego, które stosujemy w naszej szkole i podczas tego tygodnia drzwi zapełniały się pracami uczniowskimi – rutynami, z którymi uczniowie pracowali na różnych przedmiotach, m.in. na języku polskim, matematyce, przyrodzie, informatyce, zajęciach z wychowawcą czy w edukacji wczesnoszkolnej.
Ten tydzień pokazał, jak bardzo kreatywni, mądrzy i chętni do pracy są nasi uczniowie; i ci młodsi, i ci starsi, bo z rutynami pracują uczniowie klas I-VIII.
Nasze działania zostały zauważone przez stronę TOC dla Edukacji, która to organizacja jest częścią „TOCFE Inc” z USA i zajmuje się uczeniem myślenia krytycznego, logicznego, kreatywnego uczniów jak i dorosłych. Poniżej komentarze:
„Dzień myślenia krytycznego? Nie, TYDZIEŃ z myśleniem krytycznym!
Zobaczcie jak można wspaniale spędzić ostatnie dni szkoły na nauce...a bardziej na myśleniu SP z 4 Elbląga rozbija bank!
Zobaczcie relację, zobaczcie cudowne zdjęcia
Brawo dla nauczycieli, jeszcze większe brawa dla uczniów
„Tydzień z myśleniem krytycznym w SP 4 Elbląg
Zobaczcie ile można zrobić dobrego - patrz "myślenia uczniów" - gdy nauczyciele tworzą zespół i robią coś wspólnie.
„Tydzień myślenia krytycznego w Elblągu"
Jeszcze raz udostępniamy wspaniałą inicjatywę z Elbląga, gdzie każdy dzień przynosi nowe zastosowanie rutyn myślenia krytycznego - w różnych klasach, w różnych tematach, na różnych lekcjach. Ale wszędzie widać doskonałą zabawę, myślenie, zaangażowanie uczniów.
Zapraszamy na stronę szkoły, znajdziecie tam więcej postów, przykładów z tego tygodnia.
BRAWO, BRAWO, BRAWO
„Wielkie brawa dla krytycznych myślicieli z SP nr 4 w Elblągu”
Poniżej linki, które przekierowują do tych budujących naszą inicjatywę informacji:
ZAPRASZAMY DO MYŚLENIA KRYTYCZNEGO! ….i do galerii prezentującej prace naszych uczniów, a poniżej linki, które o myśleniu krytycznym powiedzą jeszcze więcej….
https://mysleniekrytyczne.edu.pl/
https://www.maciejwiniarek.pl/
https://www.youtube.com/watch?v=dh2KDdaF5AI
https://www.youtube.com/watch?v=QbBSVAvtHXw