• Z życia szkoły_11.jpg
  • Z życia szkoły_12.jpg
  • Z życia szkoły_13.jpg
  • Z życia szkoły_14.jpg
  • Z życia szkoły_15.jpg
  • Z życia szkoły_16.jpg
  • Z życia szkoły_17.jpg
  • Z życia szkoły_18.jpg
  • Z życia szkoły_19.jpg
  • Z życia szkoły_20.jpg
  • Z życia szkoły_21.jpg
  • Z życia szkoły_22.jpg
  • Z życia szkoły_23.jpg
  • Z życia szkoły_24.jpg
  • Z życia szkoły_25.jpg
  • Z życia szkoły_26.jpg
  • Z życia szkoły_27.jpg

Tydzień z Myśleniem Krytycznym w SP 4

E. Łomnicka

plakat tydzien z mysleniem krytycznymPracę z rutynami myślenia krytycznego w naszej szkole podsumowaliśmy w tym roku szkolnym Tygodniem z Myśleniem Krytycznym, który odbył się od 14-18 czerwca. Podczas lekcji uczniowie pod okiem nauczycieli biorących udział w tym ogólnopolskim projekcie pracowali z rutynami myślenia krytycznego (co nie oznacza, że do tej pory tego nie robili), czyli z narzędziami, które uczą myślenia. Powszechnie uważa się, że myślenie krytyczne jest kompetencją nr 1 w XXI w. Jeśli chodzi o definicje myślenia krytycznego, nie ma jednej, oficjalnej definicji myślenia krytycznego – byłoby to sprzeczne z ideą myślenia krytycznego.

Na stronie internetowej https://mysleniekrytyczne.edu.pl/ znaleźć można trzy przykładowe definicje:

„Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów. (Michael Scriven)

Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy, na których się opiera, oraz dalszych wniosków, do których doprowadza. (John Dewey)

Myślenie krytyczne to postawa wyrażająca się w gotowości do rozpatrywania w przemyślany sposób problemów i przedmiotów, które wchodzą w zakres doświadczenia, znajomość logicznych metod rozumowania i dociekania, pewna wprawa w stosowaniu tych metod. Postawa krytycznego myślenia wymaga nieustającego wysiłku rewidowania każdego przekonania czy innej przypuszczalnej formy wiedzy w świetle dowodów ją wspierających
 i dalszych konkluzji, do których ona prowadzi. (Edward Glaser).”

Dla uproszczenia i ujednolicenia pojęcia myślenia krytycznego Maciej Winiarek, specjalista myślenia krytycznego, który zajmuje się tym tematem od ponad 10 lat i szkoli naszych nauczycieli,  przygotował mapę myśli z najczęściej pojawiających się postaw, które je tworzą:

4k

Tydzień z Myśleniem Krytycznym w naszej szkole polegał na tym, że na drzwiach do gabinetów pojawiły się postawy myślenia krytycznego oraz nazwy rutyn myślenia krytycznego, które stosujemy w naszej szkole i podczas tego tygodnia drzwi zapełniały się pracami uczniowskimi – rutynami, z którymi uczniowie pracowali na różnych przedmiotach, m.in. na języku polskim, matematyce, przyrodzie, informatyce, zajęciach z wychowawcą czy w edukacji wczesnoszkolnej.

Ten tydzień pokazał, jak bardzo kreatywni, mądrzy i chętni do pracy są nasi uczniowie; i ci młodsi, i ci starsi, bo z rutynami pracują uczniowie klas I-VIII.

Nasze działania zostały zauważone przez stronę TOC dla Edukacji, która to organizacja jest częścią „TOCFE Inc” z USA  i zajmuje się uczeniem myślenia krytycznego, logicznego, kreatywnego uczniów jak i dorosłych. Poniżej komentarze:

„Dzień myślenia krytycznego? Nie, TYDZIEŃ z myśleniem krytycznym!

Zobaczcie jak można wspaniale spędzić ostatnie dni szkoły na nauce...a bardziej na myśleniu SP z 4 Elbląga rozbija bank!

Zobaczcie relację, zobaczcie cudowne zdjęcia

Brawo dla nauczycieli, jeszcze większe brawa dla uczniów 

„Tydzień z myśleniem krytycznym w SP 4 Elbląg

Zobaczcie ile można zrobić dobrego - patrz "myślenia uczniów" - gdy nauczyciele tworzą zespół i robią coś wspólnie.

„Tydzień myślenia krytycznego w Elblągu"

Jeszcze raz udostępniamy wspaniałą inicjatywę z Elbląga, gdzie każdy dzień przynosi nowe zastosowanie rutyn myślenia krytycznego - w różnych klasach, w różnych tematach, na różnych lekcjach. Ale wszędzie widać doskonałą zabawę, myślenie, zaangażowanie uczniów.

Zapraszamy na stronę szkoły, znajdziecie tam więcej postów, przykładów z tego tygodnia.

BRAWO, BRAWO, BRAWO 

„Wielkie brawa dla krytycznych myślicieli z SP nr 4 w Elblągu”

Poniżej linki, które przekierowują do tych budujących naszą inicjatywę informacji:

tutaj.

tutaj.  

tutaj.      

ZAPRASZAMY DO MYŚLENIA KRYTYCZNEGO!  ….i do galerii prezentującej prace naszych uczniów, a poniżej linki, które o myśleniu krytycznym powiedzą jeszcze więcej….

https://mysleniekrytyczne.edu.pl/

https://www.toc.edu.pl/

https://www.maciejwiniarek.pl/

https://www.youtube.com/watch?v=dh2KDdaF5AI

https://www.youtube.com/watch?v=QbBSVAvtHXw

https://www.youtube.com/watch?v=rEGfni08MOQ&t=2844s


IMG20210614071742.jpg IMG20210614080037.jpg IMG20210614091635.jpg IMG20210614092758.jpg IMG20210614110439.jpg IMG20210614111240.jpg IMG20210614111831.jpg IMG20210615092943.jpg IMG20210615093046.jpg IMG20210615094003.jpg IMG20210615095908.jpg IMG20210615104939.jpg IMG20210615121925.jpg IMG20210615121948.jpg IMG20210617104208.jpg IMG20210617120129.jpg IMG20210617120226.jpg IMG20210617145307.jpg IMG20210617181526.jpg IMG20210618112510.jpg IMG20210618112546.jpg IMG20210618175127.jpg IMG_20210618_175448.jpg received_786216555420107.jpg